Mail ons

Overzicht

AR en VR: voorop de golf kennismaken met trends en ontwikkelingen

Blogpost 24 May 2022

Al jarenlang bezoek ik de Dutch Design Week in Eindhoven. Dat was dan ook de plek waar ik kennismaakte met AR(augmented reality) en VR(virtual reality) -technologie en -toepassingen. Als je anno 2022 naar een beurs voor het onderwijs gaat, tref je daar volop bedrijven aan die leertechnologie gebaseerd op VR en AR aanbieden. Lang voor deze ondernemingen de technologie omarmden -om te vermarkten via concrete diensten en producten- waren de voorlopers al te zien en te ervaren op de Dutch Design Week (DDW).

De eerste VR-toepassingen die ik daar zag waren simpele omgevingen die aan je voorbij gingen. In de loop van de jaren werden die complexer en kon je er in navigeren. Op een gegeven moment kon ik ook experimenteren met een VR-toepassing waar je met sticks in je hand dingen op kon pakken en verplaatsen, in dit geval waren het gebouwen. In die vroege fase zijn het steeds techneuten, ontwerpers en kunstenaars die de mogelijkheden van AR en VR aan het ontdekken zijn. Zo denk ik nog steeds terug aan een drietal krachtige ervaringen.

1. ‘Iets met Augmented Reality’

Ik denk dat het 2013 of 2014 was. Eén van de workshops waar ik aan mee kon doen heette ‘Iets met Augumented Reality’. Geen idee wat het was, dus … ging ik er naar toe. Van het technische introductiepraatje begreep ik niks, want ik had geen clou wat AR was en kon de uitleg dus niet plaatsen. Theoretisch gezien was er geen advanced organizer waar ik de informatie aan op kon hangen. Maar toen… Toen kwam de toepassing! We moesten een app downloaden en de straat op. Op safari door Eindhoven, letterlijk. We konden olifanten, giraffen en leeuwen door de stad zien lopen, de prachtigste vogels zien vliegen. Geweldig. Nu kent iedereen Pokémon Go. En ja, ook dat vond ik fantastisch. Helemaal omdat je toen ook die Pokémon ook nog bleek te kunnen fotograferen. Inmiddels is de AR-technologie ingeburgerd in ons leven; op de webshops kan je even kijken hoe dat stoeltje in je kamer staat en kan je gekke figuren zelf maken in Snapchat. Kortom, AR is niet iets nieuws maar meer een gevestigde technologie.

2: Maatschappelijke vraagstukken ervaren met VR

Kunstenaars zijn in staat om ons sociale en maatschappelijke vraagstukken op een geheel ander wijze te laten ervaren. En een VR-toepassing is daarin extra krachtig, ervaarde ik in 2016 in de installatie van de kunstenaar Ali Eslami: ‘Data needs emotion’. Dat was het uitgangspunt waarmee hij aan de slag ging in een VR-omgeving waarin je kunt ervaren hoeveel slachtoffers er tijdens aanslagen, bijvoorbeeld in Parijs, Nice, maar ook de oorlog in Syrië en de bootslachtoffers op de Middellandse Zee, gevallen zijn. Hij merkte dat de aantallen die genoemd worden ons niks zeggen, en hoopte dat deze tot leven komen in zijn Virtual Reality. En dat was zeker zo. Elke dode kwam in een serie hele bijzondere omgevingen en landschappen voorbij. Hoewel je helemaal stil zit met de headset op, voelde ik hoe ik door de zee vol lijken zwom, over de stapels overledenen vloog.

3: Startups en nieuwe producten

De kracht van VR bleek in 2018-2019 voor mij ook uit een experiment waarin ik via een hele smalle balk uit een brandend gebouw moest vluchten. Onder me een enorme diepte. Een oefening in het overwinnen van hoogtevrees dus. Hoewel ik rationeel wist dat ik op een plakbandstreep op de grond liep, en er dus niets kon gebeuren, was ik doodsbang en probeerde ik me uit alle macht vast te klemmen aan een virtuele stang naast me. Ik hield er dus al snel mee op; het lukte mij niet om “in VR” te blijven, zoals de experts dat noemen.

De laatste keer dat ik de DDW bezocht zag ik een heel scala startups die daar met hun eerste producten stonden. Veelal nog in een bètafase, waarin tal van features nog in ontwikkeling zijn, maar ze de markt aan het aftasten zijn. De fase vóór de beurzen dus. Dat maakt de DDW zo’n interessante omgeving om te zien wat er aan zit te komen. Zeker als je vaker gaat, om te zien hoe die technologie zich aan het ontwikkelen is.

Aankomende editie

Ik ben benieuwd wat ik komende editie in oktober ga aantreffen. Ik denk dat de ontwikkeling van het navigeren en manipuleren van VR met behulp van slimme handschoenen (om je eigen handen voor de bediening te kunnen gebruiken) een flinke stap verder zal zijn. Dat zou in lijn zijn met alle ophef over de metaverse die nu gaande is. Op de DDW is natuurlijk veel en veel meer te zien dan alleen ontwikkelingen op het gebied van AR en VR. Ik zou ook een verhaal kunnen schrijven over hoe ik de opkomst van 3D-printen daar gezien heb, maar ook de hele ontwikkeling naar meer duurzaam en verantwoord ondernemen en tal van andere disciplines. AR en VR is slechts een illustratie van het feit dat de DDW een niet-commerciële omgeving is om (technologische) trends en ontwikkelingen vroegtijdig te spotten, en – afhankelijk van de fase – vaak ook te ervaren.

Zo neem ik me nu voor om me eens verder te verdiepen in de mogelijkheden die er nu zijn om zelf AR- en VR-toepassingen te bouwen en te kijken of we daar in Sioo-programma’s ook iets mee zouden kunnen. Ik ben ook benieuwd naar wat er dit jaar allemaal weer te zien zal zijn op de DDW. Binnenkort geef ik in een blog meer tips over hoe je nieuwe ontwikkelingen en inzichten van de DDW kan vertalen naar je eigen praktijk.

De vraagstukken van vandaag hebben ideeën en oplossingen van morgen nodig. Ben jij ook benieuwd naar wat jij kunt leren op de DDW? Dit najaar nemen we adviseurs en veranderaars mee op expeditie!

Ontdek onze nieuwe Expeditie Dutch Design Week

Al jarenlang bezoek ik de Dutch Design Week in Eindhoven. Dat was dan ook de plek waar ik kennismaakte met AR(augmented reality) en VR(virtual reality) -technologie en -toepassingen. Als je anno 2022 naar een beurs voor het onderwijs gaat, tref je daar volop bedrijven aan die leertechnologie gebaseerd op VR en AR aanbieden. Lang voor deze ondernemingen de technologie omarmden -om te vermarkten via concrete diensten en producten- waren de voorlopers al te zien en te ervaren op de Dutch Design Week (DDW).

De eerste VR-toepassingen die ik daar zag waren simpele omgevingen die aan je voorbij gingen. In de loop van de jaren werden die complexer en kon je er in navigeren. Op een gegeven moment kon ik ook experimenteren met een VR-toepassing waar je met sticks in je hand dingen op kon pakken en verplaatsen, in dit geval waren het gebouwen. In die vroege fase zijn het steeds techneuten, ontwerpers en kunstenaars die de mogelijkheden van AR en VR aan het ontdekken zijn. Zo denk ik nog steeds terug aan een drietal krachtige ervaringen.

1. ‘Iets met Augmented Reality’

Ik denk dat het 2013 of 2014 was. Eén van de workshops waar ik aan mee kon doen heette ‘Iets met Augumented Reality’. Geen idee wat het was, dus … ging ik er naar toe. Van het technische introductiepraatje begreep ik niks, want ik had geen clou wat AR was en kon de uitleg dus niet plaatsen. Theoretisch gezien was er geen advanced organizer waar ik de informatie aan op kon hangen. Maar toen… Toen kwam de toepassing! We moesten een app downloaden en de straat op. Op safari door Eindhoven, letterlijk. We konden olifanten, giraffen en leeuwen door de stad zien lopen, de prachtigste vogels zien vliegen. Geweldig. Nu kent iedereen Pokémon Go. En ja, ook dat vond ik fantastisch. Helemaal omdat je toen ook die Pokémon ook nog bleek te kunnen fotograferen. Inmiddels is de AR-technologie ingeburgerd in ons leven; op de webshops kan je even kijken hoe dat stoeltje in je kamer staat en kan je gekke figuren zelf maken in Snapchat. Kortom, AR is niet iets nieuws maar meer een gevestigde technologie.

2: Maatschappelijke vraagstukken ervaren met VR

Kunstenaars zijn in staat om ons sociale en maatschappelijke vraagstukken op een geheel ander wijze te laten ervaren. En een VR-toepassing is daarin extra krachtig, ervaarde ik in 2016 in de installatie van de kunstenaar Ali Eslami: ‘Data needs emotion’. Dat was het uitgangspunt waarmee hij aan de slag ging in een VR-omgeving waarin je kunt ervaren hoeveel slachtoffers er tijdens aanslagen, bijvoorbeeld in Parijs, Nice, maar ook de oorlog in Syrië en de bootslachtoffers op de Middellandse Zee, gevallen zijn. Hij merkte dat de aantallen die genoemd worden ons niks zeggen, en hoopte dat deze tot leven komen in zijn Virtual Reality. En dat was zeker zo. Elke dode kwam in een serie hele bijzondere omgevingen en landschappen voorbij. Hoewel je helemaal stil zit met de headset op, voelde ik hoe ik door de zee vol lijken zwom, over de stapels overledenen vloog.

3: Startups en nieuwe producten

De kracht van VR bleek in 2018-2019 voor mij ook uit een experiment waarin ik via een hele smalle balk uit een brandend gebouw moest vluchten. Onder me een enorme diepte. Een oefening in het overwinnen van hoogtevrees dus. Hoewel ik rationeel wist dat ik op een plakbandstreep op de grond liep, en er dus niets kon gebeuren, was ik doodsbang en probeerde ik me uit alle macht vast te klemmen aan een virtuele stang naast me. Ik hield er dus al snel mee op; het lukte mij niet om “in VR” te blijven, zoals de experts dat noemen.

De laatste keer dat ik de DDW bezocht zag ik een heel scala startups die daar met hun eerste producten stonden. Veelal nog in een bètafase, waarin tal van features nog in ontwikkeling zijn, maar ze de markt aan het aftasten zijn. De fase vóór de beurzen dus. Dat maakt de DDW zo’n interessante omgeving om te zien wat er aan zit te komen. Zeker als je vaker gaat, om te zien hoe die technologie zich aan het ontwikkelen is.

Aankomende editie

Ik ben benieuwd wat ik komende editie in oktober ga aantreffen. Ik denk dat de ontwikkeling van het navigeren en manipuleren van VR met behulp van slimme handschoenen (om je eigen handen voor de bediening te kunnen gebruiken) een flinke stap verder zal zijn. Dat zou in lijn zijn met alle ophef over de metaverse die nu gaande is. Op de DDW is natuurlijk veel en veel meer te zien dan alleen ontwikkelingen op het gebied van AR en VR. Ik zou ook een verhaal kunnen schrijven over hoe ik de opkomst van 3D-printen daar gezien heb, maar ook de hele ontwikkeling naar meer duurzaam en verantwoord ondernemen en tal van andere disciplines. AR en VR is slechts een illustratie van het feit dat de DDW een niet-commerciële omgeving is om (technologische) trends en ontwikkelingen vroegtijdig te spotten, en – afhankelijk van de fase – vaak ook te ervaren.

Zo neem ik me nu voor om me eens verder te verdiepen in de mogelijkheden die er nu zijn om zelf AR- en VR-toepassingen te bouwen en te kijken of we daar in Sioo-programma’s ook iets mee zouden kunnen. Ik ben ook benieuwd naar wat er dit jaar allemaal weer te zien zal zijn op de DDW. Binnenkort geef ik in een blog meer tips over hoe je nieuwe ontwikkelingen en inzichten van de DDW kan vertalen naar je eigen praktijk.

De vraagstukken van vandaag hebben ideeën en oplossingen van morgen nodig. Ben jij ook benieuwd naar wat jij kunt leren op de DDW? Dit najaar nemen we adviseurs en veranderaars mee op expeditie!

Ontdek onze nieuwe Expeditie Dutch Design Week