Mail ons

Overzicht

De smaakmakers van Sioo: Sibrenne Wagenaar

Blogpost 17 May 2021

In deze rubriek geven we de vele partners en docenten uit ons netwerk een gezicht om hen het hemd van het lijf te vragen vanuit kennis en ervaring. Deze keer hebben we een ontmoeting met Sibrenne Wagenaar. Je zou haar kunnen kennen van haar blogs, van boeken als ‘En Nu Online’ en ‘Leren in tijden van tweets, apps en likes’ of haar platform ‘En nu online’, waar je alles vindt over innovatieve vormen van leren met technologie. Daarnaast werkt ze als trainer, adviseur en onderzoeker. Leren is de kern van wat Sibrenne doet en in al haar activiteiten is zij op zoek naar innovatieve benaderingen en werkwijzen voor het ondersteunen van leerprocessen in organisaties.

“Ik ben bij Sioo gekomen via Marguerithe de Man die ik ken uit verschillende netwerken. Ze vroeg me bij de start van het programma ‘Consulting in de informatiesamenleving’, dat nu ‘Advanced Consulting and Change‘ heet, of ik wilde vertellen over het sociaal leren en mijn visie op de noodzaak om een ‘Knowmad’ te worden. Daarnaast heb ik een rol in het ondernemersprofiel voor Sioo’s opleiding ‘De Nieuwe Adviseur’. Het is leuk om een hele dag met adviseurs aan de gang te gaan met dit thema.”

Een knowmad is een professional die actief is in online netwerken. Die in staat is om waardevolle ontwikkelingen te identificeren en op waarde te schatten. Die afkijkt bij anderen en ervaringen en inzichten kan toepassen in de eigen werkpraktijk. Een knowmad werkt vanuit een leergierige en nieuwsgierige houding. Het is iemand die continu leert, online actief is en sociale technologie doelgericht inzet.

Waar komt jouw fascinatie voor leren en netwerken vandaan?

Sibrenne vertelt: “Na mijn vrijwilligerswerk in Ghana, ben ik in 2005 gestart bij PSO, een organisatie gericht op capaciteitsontwikkeling voor ontwikkelingslanden. Ik hield me bezig met het inrichten van workshops en netwerken gericht op kennisuitwisseling en gezamenlijk leren tussen Nederlandse ontwikkelingsorganisaties. Oftewel: hoe kun je afstand tussen allerlei medewerkers in ontwikkelingsorganisaties in diverse landen overbruggen. De online wereld stond destijds nog in de ‘kinderschoenen’. Het platform Hyves was net gestart en we konden gebruik maken van wiki’s. Tijdens een online cursus over communities of practice ontmoette ik Joitske Hulsebosch en we hadden meteen een klik. Zij was ook bezig met e-collaboration en online communities.

Na drie jaar zijn Joitske en ik echt samen aan de slag gegaan met onze gemeenschappelijke fascinatie voor leren en technologie. In 2009 resulteerde dat in het bedrijf ‘En nu online’. Joitske en ik zijn in allerlei netwerken actief, zowel online als offline. Ik ben van mening dat je je netwerk echt nodig hebt om goed en bij te blijven in je vak. Om niet alles zelf te hoeven uitvinden en om inspiratie op te doen. Het leukste vind ik de afwisseling: de ene keer blijft het contact online en de andere keer ontmoet je mensen ‘in het echt’.

“Nodig vooral mensen uit waar je nieuwsgierig naar bent, ook al ken je ze niet.
Zo breid je je netwerk uit en dit helpt je in je werk.”

Zo kende ik Peter Ros, schrijver van het boek ‘Warorde’ nog niet, maar zag ik heel veel raakvlakken tussen ons. Ik zocht hem op via Google en Twitter en we drinken een online kopje koffie.  Dat smaakte naar meer en de vraag ontstond hoe we al werkend meer zouden kunnen uitwisselen. Zo ontstond het idee om samen een webinar te verzorgen over ‘warorde en knowmadisch werken’. Mijn tip is: nodig vooral mensen uit waar je nieuwsgierig naar bent, ook al ken je ze niet. Zo breid je je netwerk uit en dit helpt je in je werk.” En bedenk een vorm om samen ergens aan te werken. Dat is zo’n krachtige manier van uitwisselen.

Hoe ontwikkelde jouw praktijk zich door Corona?

“Dit veroorzaakte een flinke wending voor online leren en werken. Waar ik voorheen af en toe bezig was met mensen meenemen naar de overstap van online en blended leren, was iedereen nu op zoek naar manieren om het leren in beweging te houden. Welke tools zijn geschikt? Hoe ontwerp ik een goed programma? Hoe kunnen we door met online middelen? Misschien moeten we niet meer alles in één sessie doen, maar kunnen we ook ‘asynchroon’ met elkaar aan het werk. Het leverde voor mij en Joitske veel vragen op over het professionaliseren van trainers en adviseurs en over het ontwerpen van leertrajecten. Fantastisch om te zien hoe we met elkaar online leren en werken hebben doorontwikkeld. We hebben nieuwe werkvormen bedacht, nog beter greep gekregen op wat wel en niet werkt. Door de druk, urgentie en vaart die er op zat, was iedereen bovendien zeer bereid om kennis en producten te delen en beschikbaar te stellen. Daar werd ik zo blij van!

“Die technologische ontwikkeling gaat ook door.
Ik ben echt heel benieuwd waar we over twee jaar staan!”

Zijn we nu echt beter in online leren en ontwikkelen?

“Nou, minder blij werd ik van bijeenkomsten die van fysiek naar online werden omgezet zonder daar iets aan te veranderen. Dat levert over het algemeen geen dynamisch online proces op, maar eerder een langdradig overleg, waarbij deelnemers op een gegeven moment afhaken. Online vergt toch flink wat van onze concentratie en heeft onder meer om die reden andere werkvormen en interactie nodig.”

We spreken allemaal over hybride werken. We hebben ontdekt dat het soms fijn is om ‘even’ online af te stemmen. Ook het asynchrone leren en werken heeft echt een vlucht genomen. De vaardigheid die we hierin hebben opgedaan hebben we inmiddels wel in de vingers. Welke keuzes gaan we straks maken voor fysiek en online? Wat doen we waar? Hoe maak je goede verbindingen? Of hoe betrek je deelnemers die vanuit huis meedoen in een sessie? Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Daarnaast zie ik dat er veel nieuwe technologie en tools bij zijn gekomen. Denk maar aan tools als Wonder of Spatial.chat. Ik vind het fantastisch om elkaar daarin ook op een wat ongedwongener en open-space-achtige manier te ontmoeten. Die technologische ontwikkeling gaat door. Ik ben echt heel benieuwd waar we over twee jaar staan!”

Hoe investeer je in je eigen ‘leren en ontwikkelen’?

“Ik ben continu aan het leren en reflecteren. Dat doe ik door bloggers te volgen, door mee te doen aan online workshops en MOOC’s .  Dan ga je een aantal weken met hetzelfde thema aan de slag. Ik lees veel boeken en neem deel aan een online boekenclub. En samen met Joitske werken we aan een aantal nieuwe initiatieven rondom online leiderschap, hybride werken en sociaal leren.

Ik vind het heerlijk om af en toe een uurtje te “verdwalen” op het net. Zo kan ik Dan Ariely, professor in psychologie en gedragseconomie, van harte aanraden. Hij leidde een ontzettend leuke MOOC en deed testjes over motivatie zonder dat je het in de gaten had. Ook vind ik themareeks ‘Teamonwikkelruimte’ van Karin Derksen een aanrader en de podcasts van ‘Innovatie Wasstraat’ van Kim Spinder en de ‘Tjipcast’ van Tjip de Jong luister ik graag. Met het boek ‘Teamtools online’ dat ik samen met Martijn Vroemen schreef, en het net uitgekomen boek ‘Blended leren ontwerpen’ dat met Joitske Hulsebosch tot stand kwam, hoop ik zelf ook iedereen die zich bezig houdt met leren en ontwikkelen nieuwe inspiratie en informatie te geven.”

Meer lezen over het professionaliseringsprogramma voor adviseurs waar Sibrenne bij betrokken is?

In deze rubriek geven we de vele partners en docenten uit ons netwerk een gezicht om hen het hemd van het lijf te vragen vanuit kennis en ervaring. Deze keer hebben we een ontmoeting met Sibrenne Wagenaar. Je zou haar kunnen kennen van haar blogs, van boeken als ‘En Nu Online’ en ‘Leren in tijden van tweets, apps en likes’ of haar platform ‘En nu online’, waar je alles vindt over innovatieve vormen van leren met technologie. Daarnaast werkt ze als trainer, adviseur en onderzoeker. Leren is de kern van wat Sibrenne doet en in al haar activiteiten is zij op zoek naar innovatieve benaderingen en werkwijzen voor het ondersteunen van leerprocessen in organisaties.

“Ik ben bij Sioo gekomen via Marguerithe de Man die ik ken uit verschillende netwerken. Ze vroeg me bij de start van het programma ‘Consulting in de informatiesamenleving’, dat nu ‘Advanced Consulting and Change‘ heet, of ik wilde vertellen over het sociaal leren en mijn visie op de noodzaak om een ‘Knowmad’ te worden. Daarnaast heb ik een rol in het ondernemersprofiel voor Sioo’s opleiding ‘De Nieuwe Adviseur’. Het is leuk om een hele dag met adviseurs aan de gang te gaan met dit thema.”

Een knowmad is een professional die actief is in online netwerken. Die in staat is om waardevolle ontwikkelingen te identificeren en op waarde te schatten. Die afkijkt bij anderen en ervaringen en inzichten kan toepassen in de eigen werkpraktijk. Een knowmad werkt vanuit een leergierige en nieuwsgierige houding. Het is iemand die continu leert, online actief is en sociale technologie doelgericht inzet.

Waar komt jouw fascinatie voor leren en netwerken vandaan?

Sibrenne vertelt: “Na mijn vrijwilligerswerk in Ghana, ben ik in 2005 gestart bij PSO, een organisatie gericht op capaciteitsontwikkeling voor ontwikkelingslanden. Ik hield me bezig met het inrichten van workshops en netwerken gericht op kennisuitwisseling en gezamenlijk leren tussen Nederlandse ontwikkelingsorganisaties. Oftewel: hoe kun je afstand tussen allerlei medewerkers in ontwikkelingsorganisaties in diverse landen overbruggen. De online wereld stond destijds nog in de ‘kinderschoenen’. Het platform Hyves was net gestart en we konden gebruik maken van wiki’s. Tijdens een online cursus over communities of practice ontmoette ik Joitske Hulsebosch en we hadden meteen een klik. Zij was ook bezig met e-collaboration en online communities.

Na drie jaar zijn Joitske en ik echt samen aan de slag gegaan met onze gemeenschappelijke fascinatie voor leren en technologie. In 2009 resulteerde dat in het bedrijf ‘En nu online’. Joitske en ik zijn in allerlei netwerken actief, zowel online als offline. Ik ben van mening dat je je netwerk echt nodig hebt om goed en bij te blijven in je vak. Om niet alles zelf te hoeven uitvinden en om inspiratie op te doen. Het leukste vind ik de afwisseling: de ene keer blijft het contact online en de andere keer ontmoet je mensen ‘in het echt’.

“Nodig vooral mensen uit waar je nieuwsgierig naar bent, ook al ken je ze niet.
Zo breid je je netwerk uit en dit helpt je in je werk.”

Zo kende ik Peter Ros, schrijver van het boek ‘Warorde’ nog niet, maar zag ik heel veel raakvlakken tussen ons. Ik zocht hem op via Google en Twitter en we drinken een online kopje koffie.  Dat smaakte naar meer en de vraag ontstond hoe we al werkend meer zouden kunnen uitwisselen. Zo ontstond het idee om samen een webinar te verzorgen over ‘warorde en knowmadisch werken’. Mijn tip is: nodig vooral mensen uit waar je nieuwsgierig naar bent, ook al ken je ze niet. Zo breid je je netwerk uit en dit helpt je in je werk.” En bedenk een vorm om samen ergens aan te werken. Dat is zo’n krachtige manier van uitwisselen.

Hoe ontwikkelde jouw praktijk zich door Corona?

“Dit veroorzaakte een flinke wending voor online leren en werken. Waar ik voorheen af en toe bezig was met mensen meenemen naar de overstap van online en blended leren, was iedereen nu op zoek naar manieren om het leren in beweging te houden. Welke tools zijn geschikt? Hoe ontwerp ik een goed programma? Hoe kunnen we door met online middelen? Misschien moeten we niet meer alles in één sessie doen, maar kunnen we ook ‘asynchroon’ met elkaar aan het werk. Het leverde voor mij en Joitske veel vragen op over het professionaliseren van trainers en adviseurs en over het ontwerpen van leertrajecten. Fantastisch om te zien hoe we met elkaar online leren en werken hebben doorontwikkeld. We hebben nieuwe werkvormen bedacht, nog beter greep gekregen op wat wel en niet werkt. Door de druk, urgentie en vaart die er op zat, was iedereen bovendien zeer bereid om kennis en producten te delen en beschikbaar te stellen. Daar werd ik zo blij van!

“Die technologische ontwikkeling gaat ook door.
Ik ben echt heel benieuwd waar we over twee jaar staan!”

Zijn we nu echt beter in online leren en ontwikkelen?

“Nou, minder blij werd ik van bijeenkomsten die van fysiek naar online werden omgezet zonder daar iets aan te veranderen. Dat levert over het algemeen geen dynamisch online proces op, maar eerder een langdradig overleg, waarbij deelnemers op een gegeven moment afhaken. Online vergt toch flink wat van onze concentratie en heeft onder meer om die reden andere werkvormen en interactie nodig.”

We spreken allemaal over hybride werken. We hebben ontdekt dat het soms fijn is om ‘even’ online af te stemmen. Ook het asynchrone leren en werken heeft echt een vlucht genomen. De vaardigheid die we hierin hebben opgedaan hebben we inmiddels wel in de vingers. Welke keuzes gaan we straks maken voor fysiek en online? Wat doen we waar? Hoe maak je goede verbindingen? Of hoe betrek je deelnemers die vanuit huis meedoen in een sessie? Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Daarnaast zie ik dat er veel nieuwe technologie en tools bij zijn gekomen. Denk maar aan tools als Wonder of Spatial.chat. Ik vind het fantastisch om elkaar daarin ook op een wat ongedwongener en open-space-achtige manier te ontmoeten. Die technologische ontwikkeling gaat door. Ik ben echt heel benieuwd waar we over twee jaar staan!”

Hoe investeer je in je eigen ‘leren en ontwikkelen’?

“Ik ben continu aan het leren en reflecteren. Dat doe ik door bloggers te volgen, door mee te doen aan online workshops en MOOC’s .  Dan ga je een aantal weken met hetzelfde thema aan de slag. Ik lees veel boeken en neem deel aan een online boekenclub. En samen met Joitske werken we aan een aantal nieuwe initiatieven rondom online leiderschap, hybride werken en sociaal leren.

Ik vind het heerlijk om af en toe een uurtje te “verdwalen” op het net. Zo kan ik Dan Ariely, professor in psychologie en gedragseconomie, van harte aanraden. Hij leidde een ontzettend leuke MOOC en deed testjes over motivatie zonder dat je het in de gaten had. Ook vind ik themareeks ‘Teamonwikkelruimte’ van Karin Derksen een aanrader en de podcasts van ‘Innovatie Wasstraat’ van Kim Spinder en de ‘Tjipcast’ van Tjip de Jong luister ik graag. Met het boek ‘Teamtools online’ dat ik samen met Martijn Vroemen schreef, en het net uitgekomen boek ‘Blended leren ontwerpen’ dat met Joitske Hulsebosch tot stand kwam, hoop ik zelf ook iedereen die zich bezig houdt met leren en ontwikkelen nieuwe inspiratie en informatie te geven.”

Meer lezen over het professionaliseringsprogramma voor adviseurs waar Sibrenne bij betrokken is?