Mail ons

Overzicht

Laat je hand doen wat je ‘buik’ weet

Downloads 7 Dec 2012

Door: Marguerithe de Man

Tijdens de opleiding In de Wind, invloedrijk handelen in veranderprocessen werken deelnemers ongeveer 100 uur aan de innovatie van hun persoonlijke dienstverlening. Zo zorgen we ervoor dat ze voorbereid zijn op de, voor hun inspirerende, vraagstukken van morgen bij de klanten die ze graag willen hebben. Marguerithe de Man begeleidt deze bijeenkomsten rondom Businessontwikkelingsvraagstukken. Na afloop schrijft ze een blog over de bijeenkomst.

“Pak een flipovervel, een stift en wees niet bang voor het grote witte vlak. Ga tekenen en schets je idee voor het proces”. Diverse deelnemers zeggen dat ze tekenen eng vinden. Heel even gaat er een golf  “ik ben niet creatief” door de ruimte. Het is gelukkig een klein golfje, want dit verzoek gaat om het schetsen van blokken en rondjes. Er hoeft geen goed lijkend paard of mens getekend te worden. Iedereen gaat  aan het werk. Met grote lijnen worden de globale schetsen voor een aanpak gemaakt.  Vanuit een voorzichtig  begin verschijnen er blokken, pijlen, rondjes en wat losse kreten. Daarnaast kreten van verbazing. “Hé, ik ontdek ineens dat ik het management er ook in moet betrekken”. “Ik dacht te focussen op x, maar nu zie ik dat het misschien wel sterker is om op y te focussen”.

We zijn nu vijf maanden onderweg in het In de Wind programma. Alle deelnemers hebben slagen gemaakt in de ontwikkeling van hun propositie en contextverkenningen. Ook hebben ze onderzoek in organisaties gedaan en literatuur bestudeerd. Het waarom, waartoe en wat van het vraagstuk is inmiddels duidelijk. Nu wordt het tijd om na te denken over het dienstverleningsproces van de propositie. Wat ga je met wie doen en hoe? Lees meer

Uit ervaring weet ik dat de stap naar concretisering, het voor je zien hoe je nu met dat vraagstuk aan de slag wilt, een lastig fase is. Mijn ervaring is dat processen schematisch schetsen zeer behulpzaam is. Het haalt onbewuste aannames en ideeën naar boven. Vervolgens helpt het je je vraagstuk te doordenken. Stel je wilt een conferentie, hoe ziet dan het proces om dat voor elkaar te krijgen eruit en waar gaat de opbrengst naar toe? Tot slot helpt het je je verhaal  te visualiseren waardoor het makkelijker bespreekbaar wordt met potentiële opdrachtgevers. Weliswaar is niet iedereen visueel ingesteld, maar vaak helpt het wel. En een visualisatie geeft dan proceszekerheid.