Mail ons

Overzicht

Sioo’s spreekgestoelte: Mirjam de Vries

Blogpost 29 Mar 2019

In ‘Sioo’s spreekgestoelte’ laten we alumni aan het woord over hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Voor deze eerste bijdrage spreken we met Mirjam de Vries, Directeur Insurance & Banking bij Brunel die per 1 april zal starten met haar eigen bedrijf Bi-On , dat bedrijven zal helpen in de ambities op het gebied van klanttevredenheid en strategische personeelsplanning.  Voor ze in de ‘corporate wereld’ belandde werkte ze in de horeca.

Mirjams corporate ontgroening vond plaats in de telecom waarna ze haar volgende stap maakte als recruiter binnen ICT. “De rode draad in al mijn functies is het leveren van ‘5 sterren service’, aldus Mirjam, “je moet weten wat je klant bezighoudt en hoe jij die van dienst kunt zijn. Sales heeft vaak het imago van ‘korte termijn en snelle klappen’, maar voor mij staat juist de relatie voorop. Samenwerken moet een feestje zijn.” Enkele jaren later, inmiddels manager, kiest Mirjam voor de post-hbo Management bij Windesheim. “De kennis die ik bij Windesheim heb opgedaan smaakte naar meer, maar het liefst in een korte en zeer praktijkgerichte vorm.”

Op een bijeenkomst bij Brunel sprak Mirjam een hoogleraar in HR die haar naar Sioo verwees. Na een intakegesprek met programmamanager Heleen Tours, schreef ze zich in voor Succesvol Verandering Organiseren (SVO). “De timing was perfect. Ik was gevraagd om naast mijn eigen afdeling ook leiding te gaan geven en verandering te brengen bij twee andere afdelingen. Afdelingen met gedoe en problemen, op performancevlak en relationeel vlak.” Het zou dus een ingewikkelde klus worden. “Ik vroeg me af hoe ik dit echt goed kon doen. Binnen Brunel was weinig veranderkundige kennis aanwezig en kreeg ik de kans om hiermee aan de slag te gaan.”

Meervoudig kijken

Binnen haar SVO-leergang ontmoette Mirjam mensen uit verschillende organisaties wat ervoor zorgde dat ze haar blik makkelijker kon verruimen. “We kregen in de SVO heel veel verschillende aspecten aangeboden. Wat mij enorm heeft geholpen is om te  “ontschuldigen”. Doordat je bij Sioo echt meervoudig leert kijken en leert te doorgronden wat er aan de hand is en hoe dat tot stand is gekomen, kom je los van de schuldvraag.” Door begrip, aandacht en actie, kwam de performance snel weer in orde.

De SVO heeft haar in ieder geval veel gebracht. “De eerste maand was ik flink in verwarring, dus daar moet je wel tegen kunnen. Maar na elke bijeenkomst kun je direct aan de slag met je inzichten en kun je anders handelen. Je vult je rugzak vol met methodes en interventietechnieken die je kunt toepassen om beweging te creëren. Daarnaast leer je een andere taal die toegang geeft tot andere manieren van doen.”

Buiten het werk

Ook in omgevingen buiten het werk kan Mirjam aan de slag met haar verworven kennis en kunde. “De opleiding was eigenlijk werk dat je deed, maar dan niet op je kantoor.” Naast het effect op de organisatie, heeft de leergang ook effect op de eigen persoonlijke ontwikkeling. “Een mooi compliment dat ik van verschillende kanten kreeg: ‘Je hebt echt verschil gemaakt’.”

Daarnaast was het voor Mirjam een persoonlijk transformatieproces. “Je maakt je eigen persoonlijke reis, waar je veel op reflecteert. Aan de modules ‘systeemdenken’, ‘conflicthantering’ en het ‘werken aan een manifest’ heb ik heel veel gehad.” Wat haar handelen typeert, kan ze nu dan ook beter vatten. “Mijn manier van werken kenmerkt zich door het realiseren van commercieel succes, het lef om dingen aan te pakken, de menselijke maat te houden en preciezer te weten hoe het zit en wat je daar aan kunt doen. Ik weet ook beter waar ik wat aan wil bijdragen, nu en in de toekomst.” 

Wil jij ook jouw eigen veranderstijl ontdekken en ontwikkelen? Wil je Succesvol Verandering Organiseren?

ONTDEK SVO ZELF!

In ‘Sioo’s spreekgestoelte’ laten we alumni aan het woord over hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Voor deze eerste bijdrage spreken we met Mirjam de Vries, Directeur Insurance & Banking bij Brunel die per 1 april zal starten met haar eigen bedrijf Bi-On , dat bedrijven zal helpen in de ambities op het gebied van klanttevredenheid en strategische personeelsplanning.  Voor ze in de ‘corporate wereld’ belandde werkte ze in de horeca.

Mirjams corporate ontgroening vond plaats in de telecom waarna ze haar volgende stap maakte als recruiter binnen ICT. “De rode draad in al mijn functies is het leveren van ‘5 sterren service’, aldus Mirjam, “je moet weten wat je klant bezighoudt en hoe jij die van dienst kunt zijn. Sales heeft vaak het imago van ‘korte termijn en snelle klappen’, maar voor mij staat juist de relatie voorop. Samenwerken moet een feestje zijn.” Enkele jaren later, inmiddels manager, kiest Mirjam voor de post-hbo Management bij Windesheim. “De kennis die ik bij Windesheim heb opgedaan smaakte naar meer, maar het liefst in een korte en zeer praktijkgerichte vorm.”

Op een bijeenkomst bij Brunel sprak Mirjam een hoogleraar in HR die haar naar Sioo verwees. Na een intakegesprek met programmamanager Heleen Tours, schreef ze zich in voor Succesvol Verandering Organiseren (SVO). “De timing was perfect. Ik was gevraagd om naast mijn eigen afdeling ook leiding te gaan geven en verandering te brengen bij twee andere afdelingen. Afdelingen met gedoe en problemen, op performancevlak en relationeel vlak.” Het zou dus een ingewikkelde klus worden. “Ik vroeg me af hoe ik dit echt goed kon doen. Binnen Brunel was weinig veranderkundige kennis aanwezig en kreeg ik de kans om hiermee aan de slag te gaan.”

Meervoudig kijken

Binnen haar SVO-leergang ontmoette Mirjam mensen uit verschillende organisaties wat ervoor zorgde dat ze haar blik makkelijker kon verruimen. “We kregen in de SVO heel veel verschillende aspecten aangeboden. Wat mij enorm heeft geholpen is om te  “ontschuldigen”. Doordat je bij Sioo echt meervoudig leert kijken en leert te doorgronden wat er aan de hand is en hoe dat tot stand is gekomen, kom je los van de schuldvraag.” Door begrip, aandacht en actie, kwam de performance snel weer in orde.

De SVO heeft haar in ieder geval veel gebracht. “De eerste maand was ik flink in verwarring, dus daar moet je wel tegen kunnen. Maar na elke bijeenkomst kun je direct aan de slag met je inzichten en kun je anders handelen. Je vult je rugzak vol met methodes en interventietechnieken die je kunt toepassen om beweging te creëren. Daarnaast leer je een andere taal die toegang geeft tot andere manieren van doen.”

Buiten het werk

Ook in omgevingen buiten het werk kan Mirjam aan de slag met haar verworven kennis en kunde. “De opleiding was eigenlijk werk dat je deed, maar dan niet op je kantoor.” Naast het effect op de organisatie, heeft de leergang ook effect op de eigen persoonlijke ontwikkeling. “Een mooi compliment dat ik van verschillende kanten kreeg: ‘Je hebt echt verschil gemaakt’.”

Daarnaast was het voor Mirjam een persoonlijk transformatieproces. “Je maakt je eigen persoonlijke reis, waar je veel op reflecteert. Aan de modules ‘systeemdenken’, ‘conflicthantering’ en het ‘werken aan een manifest’ heb ik heel veel gehad.” Wat haar handelen typeert, kan ze nu dan ook beter vatten. “Mijn manier van werken kenmerkt zich door het realiseren van commercieel succes, het lef om dingen aan te pakken, de menselijke maat te houden en preciezer te weten hoe het zit en wat je daar aan kunt doen. Ik weet ook beter waar ik wat aan wil bijdragen, nu en in de toekomst.” 

Wil jij ook jouw eigen veranderstijl ontdekken en ontwikkelen? Wil je Succesvol Verandering Organiseren?

ONTDEK SVO ZELF!