Mail ons

Overzicht

Sioo’s boekenplank: Ben jij al activist?

Blogpost 19 Jun 2019

Wat begon als een rubriek op LinkedIn, waarin Sioo’s interne medewerkers hun boekentips deelden, is nu uitgegroeid tot een blogrubriek met onze externe medewerkers: Sioo’s boekenplank. De vele nieuwe boeken die in ons netwerk tot stand komen, krijgen hier hun verdiende podium. Als eerste op de nog lege plank ligt ‘Ben jij al activist?’ van An Kramer.

An Kramer is docente bij Sioo in Consulting Program & Community, waar ze organisatieadviseurs begeleidt in het onderzoeken van hun eigen manier van werken en het verbeteren van hun eigen veranderaanpak. Nadat ze jaren eerder zelf deelnemer was was bij Sioo en de mastergraad ‘Master of Change Management’ haalde, werd An gevraagd om in deze opleiding haar ervaring en kennis te delen.

“Nu beken ik zelf kleur.
Ik wil een constructieve bijdrage leveren aan actuele vraagstukken.”

An noemt zichzelf een organisatie-activist en wil organisatieadviseurs vooral ook bewegen om activist te worden. “Eigenlijk is de klik gekomen in mijn vrije tijd. Naast mijn werk begeleidde ik statushouders als vrijwilliger. Dat vond ik geweldig om te doen en ik haalde er ook veel voldoening uit. En toen kwam ik verbaasd tot de vaststelling dat ik in mijn werk niet zo geëngageerd bezig was. Ja, ik hielp organisaties bij hun veranderingsproces, maar ik stond faciliterend aan de zijlijn. Nu beken ik zelf kleur, ik wil een constructieve bijdrage leveren aan actuele vraagstukken,” aldus An.

Nomadisch veranderen

Dat ‘kleur bekennen’ uit zich in het aangaan van de discussie met mensen over hun eigen engagement. En die discussie voert An meestal niet in een strakke vergaderzaal, maar daar waar de verandering moet plaatsvinden. “Uit mijn ervaringen als organisatieadviseur is de term ‘nomadisch leren’ ontstaan. In een afgesloten ruimte kom je niet op nieuwe ideeën. Dus wil ik mensen bij voorkeur uitdagen veranderingen meteen aan te pakken door te experimenteren daar waar ze verandering willen. Verandering is continu, het is niet iets waarvoor je als organisatie bang moet zijn. Zie het als een kans om te reflecteren over waar je mee bezig bent en dat daadwerkelijk te veranderen,” betoogt An.

“Het wordt tijd dat organisaties en organisatieadviseurs bijdragen aan het beantwoorden van maatschappelijke vraagstukken zoals klimaat en sociale ongelijkheid. Die vraagstukken houden iedereen bezig, maar we houden ze apart van ons werk. Dat klopt niet. Mensen hebben heel veel energie en kracht om dingen te doen. Het zou mooi zijn als ze die motivatie ook in hun werk kunnen gebruiken’.

“Het wordt tijd dat organisaties bijdragen aan het beantwoorden van maatschappelijke vraagstukken zoals klimaat en sociale ongelijkheid.”

Dit vormde meteen het uitgangspunt voor het nieuwe boek van An, dat 28 juni gelanceerd wordt, ‘Ben jij al activist?’. Daarin legt An uit hoe we evolueren van een belevingseconomie naar een betekeniseconomie en hoe bedrijven succesvol mee kunnen evolueren. “Het mag duidelijk zijn dat er een grote verandering gaande is. Mensen willen een samenleving die van betekenis is. Je ziet overal initiatieven opduiken, mensen willen waardevol zijn. Organisaties zetten niet meer alleen de financiële waarde voorop, maar ook hun maatschappelijke waarde. Er zijn al voorbeelden van grote organisaties die rigoureuze besluiten hebben genomen in die zin en ik denk dat heel wat bedrijven hier voordeel kunnen uit halen, gemotiveerde medewerkers aantrekken, klanten binden én tegelijk bijdragen aan een betere wereld,” pleit An.

Actie

Hoe je dat kunt aanpakken, is te lezen in het boek. Maar hoe zet lezen aan tot actie? “Het is een beetje een contradictie, ik weet het,” lacht An. “Ik pleit voor doen en directe aanpak en dan ga ik er zelf een boek over schrijven, maar schrijven is een manier om het gedachtengoed te verspreiden. En het is geen leesboek, maar een doe-boek. Er staan 25 opdrachten in, dus ik daag mensen uit om het samen met anderen actief te gaan gebruiken. Die verandering naar een betere wereld kun je niet alleen, maar je hoeft ook niet een enorm groot project op te zetten. Als je het engagement van een paar mensen bundelt, kun je gaan experimenteren: doen en denken afwisselen, kleine dingen uitproberen, een nieuw experiment lanceren. Ik hoop eigenlijk dat mensen door dit boek een beetje rebels worden, niet wachten op een opdracht maar gewoon beginnen en mensen meetrekken.”

An is zelf ook een gretige lezer en gaat graag met mensen in gesprek over actualiteit. “Ik ben een grazer, ik heb altijd wel vijf boeken op een stapeltje liggen. Voor het schrijven van dit boek vond ik inspiratie bij onder andere ‘Pioniers van de nieuwe welvaart’ van Kees Klomp en Nadine Maarhuis en ‘Iedereen verandert – nu wij nog’ van Hans Vermaak. Maar ook een boek zoals ‘In control’ van Thijs Homan, dat een heel ander geluid laat horen en me helpt om uit mijn eigen bubbel te komen. Ik ben een aantal keren gaan schrijven op een prachtige plek in Griekenland, waar heel wat mensen uit de wetenschap zaten. Uit de gesprekken daar haalde ik ook veel inspiratie.”

“Ik hoop eigenlijk dat mensen door dit boek een beetje rebels worden, niet wachten op een opdracht maar gewoon beginnen en mensen meetrekken.”

Het doe-boek van An is niet enkel bedoeld voor managers of organisatieadviseurs. Het is, aldus An, een boek voor iedereen die zich maatschappelijk betrokken voelt en iets wil gaan doen, voor mensen die nadenken over wat hun organisatie kan bijdragen en die daar zelf mee aan de slag willen. Op 28 juni werd het boek van gelanceerd. Je kunt het hier bestellen.

Adviseurs die zich meer willen gaan verdiepen in het nomadisch veranderen en de groeiende aandacht voor maatschappelijke relevantie, zien An als docente terug in de opleiding Consulting in de Informatiesamenleving.

Wat begon als een rubriek op LinkedIn, waarin Sioo’s interne medewerkers hun boekentips deelden, is nu uitgegroeid tot een blogrubriek met onze externe medewerkers: Sioo’s boekenplank. De vele nieuwe boeken die in ons netwerk tot stand komen, krijgen hier hun verdiende podium. Als eerste op de nog lege plank ligt ‘Ben jij al activist?’ van An Kramer.

An Kramer is docente bij Sioo in Consulting Program & Community, waar ze organisatieadviseurs begeleidt in het onderzoeken van hun eigen manier van werken en het verbeteren van hun eigen veranderaanpak. Nadat ze jaren eerder zelf deelnemer was was bij Sioo en de mastergraad ‘Master of Change Management’ haalde, werd An gevraagd om in deze opleiding haar ervaring en kennis te delen.

“Nu beken ik zelf kleur.
Ik wil een constructieve bijdrage leveren aan actuele vraagstukken.”

An noemt zichzelf een organisatie-activist en wil organisatieadviseurs vooral ook bewegen om activist te worden. “Eigenlijk is de klik gekomen in mijn vrije tijd. Naast mijn werk begeleidde ik statushouders als vrijwilliger. Dat vond ik geweldig om te doen en ik haalde er ook veel voldoening uit. En toen kwam ik verbaasd tot de vaststelling dat ik in mijn werk niet zo geëngageerd bezig was. Ja, ik hielp organisaties bij hun veranderingsproces, maar ik stond faciliterend aan de zijlijn. Nu beken ik zelf kleur, ik wil een constructieve bijdrage leveren aan actuele vraagstukken,” aldus An.

Nomadisch veranderen

Dat ‘kleur bekennen’ uit zich in het aangaan van de discussie met mensen over hun eigen engagement. En die discussie voert An meestal niet in een strakke vergaderzaal, maar daar waar de verandering moet plaatsvinden. “Uit mijn ervaringen als organisatieadviseur is de term ‘nomadisch leren’ ontstaan. In een afgesloten ruimte kom je niet op nieuwe ideeën. Dus wil ik mensen bij voorkeur uitdagen veranderingen meteen aan te pakken door te experimenteren daar waar ze verandering willen. Verandering is continu, het is niet iets waarvoor je als organisatie bang moet zijn. Zie het als een kans om te reflecteren over waar je mee bezig bent en dat daadwerkelijk te veranderen,” betoogt An.

“Het wordt tijd dat organisaties en organisatieadviseurs bijdragen aan het beantwoorden van maatschappelijke vraagstukken zoals klimaat en sociale ongelijkheid. Die vraagstukken houden iedereen bezig, maar we houden ze apart van ons werk. Dat klopt niet. Mensen hebben heel veel energie en kracht om dingen te doen. Het zou mooi zijn als ze die motivatie ook in hun werk kunnen gebruiken’.

“Het wordt tijd dat organisaties bijdragen aan het beantwoorden van maatschappelijke vraagstukken zoals klimaat en sociale ongelijkheid.”

Dit vormde meteen het uitgangspunt voor het nieuwe boek van An, dat 28 juni gelanceerd wordt, ‘Ben jij al activist?’. Daarin legt An uit hoe we evolueren van een belevingseconomie naar een betekeniseconomie en hoe bedrijven succesvol mee kunnen evolueren. “Het mag duidelijk zijn dat er een grote verandering gaande is. Mensen willen een samenleving die van betekenis is. Je ziet overal initiatieven opduiken, mensen willen waardevol zijn. Organisaties zetten niet meer alleen de financiële waarde voorop, maar ook hun maatschappelijke waarde. Er zijn al voorbeelden van grote organisaties die rigoureuze besluiten hebben genomen in die zin en ik denk dat heel wat bedrijven hier voordeel kunnen uit halen, gemotiveerde medewerkers aantrekken, klanten binden én tegelijk bijdragen aan een betere wereld,” pleit An.

Actie

Hoe je dat kunt aanpakken, is te lezen in het boek. Maar hoe zet lezen aan tot actie? “Het is een beetje een contradictie, ik weet het,” lacht An. “Ik pleit voor doen en directe aanpak en dan ga ik er zelf een boek over schrijven, maar schrijven is een manier om het gedachtengoed te verspreiden. En het is geen leesboek, maar een doe-boek. Er staan 25 opdrachten in, dus ik daag mensen uit om het samen met anderen actief te gaan gebruiken. Die verandering naar een betere wereld kun je niet alleen, maar je hoeft ook niet een enorm groot project op te zetten. Als je het engagement van een paar mensen bundelt, kun je gaan experimenteren: doen en denken afwisselen, kleine dingen uitproberen, een nieuw experiment lanceren. Ik hoop eigenlijk dat mensen door dit boek een beetje rebels worden, niet wachten op een opdracht maar gewoon beginnen en mensen meetrekken.”

An is zelf ook een gretige lezer en gaat graag met mensen in gesprek over actualiteit. “Ik ben een grazer, ik heb altijd wel vijf boeken op een stapeltje liggen. Voor het schrijven van dit boek vond ik inspiratie bij onder andere ‘Pioniers van de nieuwe welvaart’ van Kees Klomp en Nadine Maarhuis en ‘Iedereen verandert – nu wij nog’ van Hans Vermaak. Maar ook een boek zoals ‘In control’ van Thijs Homan, dat een heel ander geluid laat horen en me helpt om uit mijn eigen bubbel te komen. Ik ben een aantal keren gaan schrijven op een prachtige plek in Griekenland, waar heel wat mensen uit de wetenschap zaten. Uit de gesprekken daar haalde ik ook veel inspiratie.”

“Ik hoop eigenlijk dat mensen door dit boek een beetje rebels worden, niet wachten op een opdracht maar gewoon beginnen en mensen meetrekken.”

Het doe-boek van An is niet enkel bedoeld voor managers of organisatieadviseurs. Het is, aldus An, een boek voor iedereen die zich maatschappelijk betrokken voelt en iets wil gaan doen, voor mensen die nadenken over wat hun organisatie kan bijdragen en die daar zelf mee aan de slag willen. Op 28 juni werd het boek van gelanceerd. Je kunt het hier bestellen.

Adviseurs die zich meer willen gaan verdiepen in het nomadisch veranderen en de groeiende aandacht voor maatschappelijke relevantie, zien An als docente terug in de opleiding Consulting in de Informatiesamenleving.