Mail ons

Overzicht

Sioo’s Spreekgestoelte: Janneke Brink-Daamen

Blogpost 25 Feb 2020

Janneke Brink-Daamen is lid van de Raad van Bestuur van Tergooi en momenteel voorzitter a.i. van de Raad van Bestuur. Enkele jaren geleden volgde ze het branchegerichte programma Succesvol Besturen van Ziekenhuizen om aan de slag te gaan als bestuurder in de zorg. De zorgsector was echter niet waar ze haar loopbaan startte. Janneke: “Ik ben als bedrijfskundige afgestudeerd in organisatieadvies. Ik ben echter bewust niet in die rol gestart, maar begonnen bij ING Groep.”

In elf jaar tijd zou ze veel gaan leren bij ING. “Naast het leren van het werk, waren er ook heel veel faciliteiten om te leren en ontwikkelen. Men investeerde veel in mensen en zeker in young potentials. Ik heb ING ervaren als een zeer professionele organisatie.” Zelf was ze verantwoordelijk voor marketing en productmanagement voor verschillende labels van ING. “Het was mijn drive om producten te ontwikkelen die echt aansloten bij de wensen van klanten. Dus minder gefocust op wat voor ons commercieel het interessante is, maar wat voor hen het meest waardevol is.”

Werken met wereldverbeteraars

Na een lange periode in de financiële dienstverlening wilde Janneke toch meer organisatieveranderingstrajecten doen. “Na ING kwam ik bij de OHRA-bank en Delta Lloyd terecht. Vervolgens ging ik als interim-marketeer om me heen kijken om uit te vinden welke branche bij mij zou passen. Ik had nog helemaal niet nagedacht over de zorgsector, totdat een recruiter kwam met een vacature als manager Marketing & Communicatie bij de Alysis Zorgroep, waartoe o.a. het het Rijnstate ziekenhuis behoorde.” Hoewel Janneke volgens eigen zeggen geen verstand had van de zorg, was hiermee een carrière in de zorgsector geboren. “Ik heb hele goede herinneringen aan de vier jaar bij Rijnstate, het is een prachtig ziekenhuis. Ik droeg bij aan de omvorming van Alysis Zorggroep naar Rijnstate, daarvoor werden een nieuwe visie en strategie opgesteld.”

De inhoud van de zorgsector zou Janneke blijven prikkelen. “Bij de volgende stap koos ik er bewust voor in de zorg werkzaam te blijven, ik ging naar het academische Erasmus MC in Rotterdam. Daar werken wereldverbeteraars in een organisatie die bezig is met patiëntenzorg, wetenschap én het ontwikkelen van artsen van de toekomst.” Janneke werd er verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe meerjarenstrategie. Na de realisatie hiervan wilde ze graag de uitdaging aangaan om ‘de lijn in te gaan’.  

Spannende veranderprocessen

Dat ging ze doen als Divisiemanager Hersenen in het UMC Utrecht. De divisie bestond uit zo’n 1200 medewerkers, van revalidatiegeneeskunde tot neurochirurgie. Opnieuw een plek van wereldverbeteraars. “Die overstap was best ingewikkeld. Ik ging nu van het stafmanagement naar lijnmanagement en werd verantwoordelijk voor een deel van het primaire proces. Het is een enorme uitdaging verantwoordelijk te zijn voor de zorg: wat is kwaliteit, hoe stuur je, hoe meet je? We gebruikten natuurlijk verschillende indicatoren en gelukkig kon ik bouwen op anderen om zo mijn visie te ontwikkelen.”

Meer en meer raakte ze ook betrokken bij calamiteitenonderzoek. “Ik ging me verdiepen in de veiligheid van de zorg en begon te ‘snappen’ dat kwaliteit zeer veel facetten kent. Daarnaast kreeg ik de gelegenheid veranderingen aan te sturen, bijvoorbeeld als eindverantwoordelijke voor de introductie van het patiëntenportaal, waarmee het UMC Utrecht als eerste ziekenhuis alle uitslagen realtime inzichtelijk maakte. Spannende processen.” Het kriebelde bij Janneke om zich voor te gaan bereiden op een bestuursfunctie. “Wat me bij Sioo aansprak, was dat het er niet om gaat hoe je een ziekenhuis bestuurt, maar hoe jíj een ziekenhuis bestuurt. Daarnaast had het een wat langere doorlooptijd zodat je tussendoor in de praktijk met het geleerde aan de slag kon.”

Bij Sioo leerde Janneke wat haar eigen stijl is, hoe zij wil besturen en hoe ze die visie vanuit verschillende invalshoeken en perspectieven kon ontwikkelen. “De variatie in de groep deelnemers was groot waardoor je leerde om bijvoorbeeld meer vanuit de medische hoek of vanuit de bedrijfsvoering te kijken: je doet er veel energie en ideeën op.” Het netwerk van die deelnemers bleek ook na afloop belangrijk. “Omdat je echt iets bijzonders hebt meegemaakt samen, bijvoorbeeld tijdens de studiereis, heb ik nog veel meer aan die contacten gehad dan ik vooraf had gedacht. Ook nu nog heb ik regelmatig contact met andere bestuurders. Ik zou nog beste af en toe bijeenkomsten willen hebben met bestuurders met Sioo-ervaring, om kennis en ervaring te blijven uitwisselen.”

Succesvol besturen van een ziekenhuis

Eigenlijk was ze nog niet direct van plan om de stap naar een concrete bestuursfunctie te zetten, maar verschillende aanbiedingen haalden haar in. “Ik had echter wel wat criteria. Ik wilde de juiste portefeuille: zorg en kwaliteit van zorg, ik was op zoek naar het juiste team voor mij, ik wilde graag een ervaren bestuurder naast me, ik was op zoek naar een ziekenhuis waar de lijnen kort zijn én dat niet te ver van mijn huis is.” Bij het gesprek met Tergooi klopte alles. “Het werken in een divisiestructuur wat ik deed bij UMC Utrecht hielp bij de overgang naar een bestuursfunctie. Tergooi is een niet te groot, ambitieus ziekenhuis en het klikte met bestuurder Hans den Hollander. Hij is een ervaren bestuurder en er is een goede samenwerking met een professioneel dagelijks bestuur medisch staf. De klik met Tergooi was gelukkig wederzijds, dus op 1 mei 2018 ging ik daar aan de slag.”

Anderhalf jaar later zijn het spannende tijden bij Tergooi. “We zijn de zorgprocessen aan het aanpassen, die moeten aansluiten bij de ambitie om 20 procent van de zorg uit huis te plaatsen, dichter bij de patiënt. Wij geloven sterk in het belang van de juiste zorg op de juiste plek. Daar spelen we met onze nieuwbouw op in; deze is over drie jaar af en wordt 30 procent kleiner dan onze huidige twee ziekenhuizen samen. Om zorg te verplaatsen is een goede samenwerking met zorgpartners in de regio essentieel. De Gooi- en Vechtstreek is gelukkig heel goed georganiseerd, dus dat gaat helemaal goed komen.” Het fijne aan een rol als bestuurder is de invloed die je hebt. “De samenwerking met Hans en de medische staf loopt goed. We hebben uitstekende managers die ons adviseren, tegenspraak bieden en zeggen wat ze vinden. Daardoor voelt deze rol voor mij niet eenzaam en wordt het niet té spannend. In een ziekenhuis is het ook vaak emotioneel zwaar, dus het is belangrijk samen te kunnen lachen en te relativeren.”

Inspiratie

Daarnaast sluit Janneke zich niet op in een ‘ivoren toren’. “Natuurlijk loop ik ook rond op de werkvloer, maar ik hoor vooral veel via de verpleegkundige raad, de medische staf, op de bijeenkomsten met nieuwe medewerkers en via assistenten die mij steeds beter weten te vinden om te zeggen wat werkt en niet werkt voor hen. Ik ben trots op het ervaren werkplezier binnen Tergooi, we hebben nauwelijks personeelstekort. Ik probeer verschil te maken door anderen een podium te geven.”

Uit haar netwerk haalt ze de nodige inspiratie. “Ik ontmoet veel mooie mensen in het eigen ziekenhuis en daar buiten. Dit kunnen artsen en verpleegkundigen zijn, maar ook mensen die in een heel andere branche met werkplezier, innovatie of verandering bezig zjin. Meestal gaat het dan om een kop koffie drinken en bijpraten over wat ons bezig houdt. Dat geeft mij energie.”

Een nieuwe editie van Succesvol Besturen van Ziekenhuizen gaat op 27 mei weer van start.

Janneke Brink-Daamen is lid van de Raad van Bestuur van Tergooi en momenteel voorzitter a.i. van de Raad van Bestuur. Enkele jaren geleden volgde ze het branchegerichte programma Succesvol Besturen van Ziekenhuizen om aan de slag te gaan als bestuurder in de zorg. De zorgsector was echter niet waar ze haar loopbaan startte. Janneke: “Ik ben als bedrijfskundige afgestudeerd in organisatieadvies. Ik ben echter bewust niet in die rol gestart, maar begonnen bij ING Groep.”

In elf jaar tijd zou ze veel gaan leren bij ING. “Naast het leren van het werk, waren er ook heel veel faciliteiten om te leren en ontwikkelen. Men investeerde veel in mensen en zeker in young potentials. Ik heb ING ervaren als een zeer professionele organisatie.” Zelf was ze verantwoordelijk voor marketing en productmanagement voor verschillende labels van ING. “Het was mijn drive om producten te ontwikkelen die echt aansloten bij de wensen van klanten. Dus minder gefocust op wat voor ons commercieel het interessante is, maar wat voor hen het meest waardevol is.”

Werken met wereldverbeteraars

Na een lange periode in de financiële dienstverlening wilde Janneke toch meer organisatieveranderingstrajecten doen. “Na ING kwam ik bij de OHRA-bank en Delta Lloyd terecht. Vervolgens ging ik als interim-marketeer om me heen kijken om uit te vinden welke branche bij mij zou passen. Ik had nog helemaal niet nagedacht over de zorgsector, totdat een recruiter kwam met een vacature als manager Marketing & Communicatie bij de Alysis Zorgroep, waartoe o.a. het het Rijnstate ziekenhuis behoorde.” Hoewel Janneke volgens eigen zeggen geen verstand had van de zorg, was hiermee een carrière in de zorgsector geboren. “Ik heb hele goede herinneringen aan de vier jaar bij Rijnstate, het is een prachtig ziekenhuis. Ik droeg bij aan de omvorming van Alysis Zorggroep naar Rijnstate, daarvoor werden een nieuwe visie en strategie opgesteld.”

De inhoud van de zorgsector zou Janneke blijven prikkelen. “Bij de volgende stap koos ik er bewust voor in de zorg werkzaam te blijven, ik ging naar het academische Erasmus MC in Rotterdam. Daar werken wereldverbeteraars in een organisatie die bezig is met patiëntenzorg, wetenschap én het ontwikkelen van artsen van de toekomst.” Janneke werd er verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe meerjarenstrategie. Na de realisatie hiervan wilde ze graag de uitdaging aangaan om ‘de lijn in te gaan’.  

Spannende veranderprocessen

Dat ging ze doen als Divisiemanager Hersenen in het UMC Utrecht. De divisie bestond uit zo’n 1200 medewerkers, van revalidatiegeneeskunde tot neurochirurgie. Opnieuw een plek van wereldverbeteraars. “Die overstap was best ingewikkeld. Ik ging nu van het stafmanagement naar lijnmanagement en werd verantwoordelijk voor een deel van het primaire proces. Het is een enorme uitdaging verantwoordelijk te zijn voor de zorg: wat is kwaliteit, hoe stuur je, hoe meet je? We gebruikten natuurlijk verschillende indicatoren en gelukkig kon ik bouwen op anderen om zo mijn visie te ontwikkelen.”

Meer en meer raakte ze ook betrokken bij calamiteitenonderzoek. “Ik ging me verdiepen in de veiligheid van de zorg en begon te ‘snappen’ dat kwaliteit zeer veel facetten kent. Daarnaast kreeg ik de gelegenheid veranderingen aan te sturen, bijvoorbeeld als eindverantwoordelijke voor de introductie van het patiëntenportaal, waarmee het UMC Utrecht als eerste ziekenhuis alle uitslagen realtime inzichtelijk maakte. Spannende processen.” Het kriebelde bij Janneke om zich voor te gaan bereiden op een bestuursfunctie. “Wat me bij Sioo aansprak, was dat het er niet om gaat hoe je een ziekenhuis bestuurt, maar hoe jíj een ziekenhuis bestuurt. Daarnaast had het een wat langere doorlooptijd zodat je tussendoor in de praktijk met het geleerde aan de slag kon.”

Bij Sioo leerde Janneke wat haar eigen stijl is, hoe zij wil besturen en hoe ze die visie vanuit verschillende invalshoeken en perspectieven kon ontwikkelen. “De variatie in de groep deelnemers was groot waardoor je leerde om bijvoorbeeld meer vanuit de medische hoek of vanuit de bedrijfsvoering te kijken: je doet er veel energie en ideeën op.” Het netwerk van die deelnemers bleek ook na afloop belangrijk. “Omdat je echt iets bijzonders hebt meegemaakt samen, bijvoorbeeld tijdens de studiereis, heb ik nog veel meer aan die contacten gehad dan ik vooraf had gedacht. Ook nu nog heb ik regelmatig contact met andere bestuurders. Ik zou nog beste af en toe bijeenkomsten willen hebben met bestuurders met Sioo-ervaring, om kennis en ervaring te blijven uitwisselen.”

Succesvol besturen van een ziekenhuis

Eigenlijk was ze nog niet direct van plan om de stap naar een concrete bestuursfunctie te zetten, maar verschillende aanbiedingen haalden haar in. “Ik had echter wel wat criteria. Ik wilde de juiste portefeuille: zorg en kwaliteit van zorg, ik was op zoek naar het juiste team voor mij, ik wilde graag een ervaren bestuurder naast me, ik was op zoek naar een ziekenhuis waar de lijnen kort zijn én dat niet te ver van mijn huis is.” Bij het gesprek met Tergooi klopte alles. “Het werken in een divisiestructuur wat ik deed bij UMC Utrecht hielp bij de overgang naar een bestuursfunctie. Tergooi is een niet te groot, ambitieus ziekenhuis en het klikte met bestuurder Hans den Hollander. Hij is een ervaren bestuurder en er is een goede samenwerking met een professioneel dagelijks bestuur medisch staf. De klik met Tergooi was gelukkig wederzijds, dus op 1 mei 2018 ging ik daar aan de slag.”

Anderhalf jaar later zijn het spannende tijden bij Tergooi. “We zijn de zorgprocessen aan het aanpassen, die moeten aansluiten bij de ambitie om 20 procent van de zorg uit huis te plaatsen, dichter bij de patiënt. Wij geloven sterk in het belang van de juiste zorg op de juiste plek. Daar spelen we met onze nieuwbouw op in; deze is over drie jaar af en wordt 30 procent kleiner dan onze huidige twee ziekenhuizen samen. Om zorg te verplaatsen is een goede samenwerking met zorgpartners in de regio essentieel. De Gooi- en Vechtstreek is gelukkig heel goed georganiseerd, dus dat gaat helemaal goed komen.” Het fijne aan een rol als bestuurder is de invloed die je hebt. “De samenwerking met Hans en de medische staf loopt goed. We hebben uitstekende managers die ons adviseren, tegenspraak bieden en zeggen wat ze vinden. Daardoor voelt deze rol voor mij niet eenzaam en wordt het niet té spannend. In een ziekenhuis is het ook vaak emotioneel zwaar, dus het is belangrijk samen te kunnen lachen en te relativeren.”

Inspiratie

Daarnaast sluit Janneke zich niet op in een ‘ivoren toren’. “Natuurlijk loop ik ook rond op de werkvloer, maar ik hoor vooral veel via de verpleegkundige raad, de medische staf, op de bijeenkomsten met nieuwe medewerkers en via assistenten die mij steeds beter weten te vinden om te zeggen wat werkt en niet werkt voor hen. Ik ben trots op het ervaren werkplezier binnen Tergooi, we hebben nauwelijks personeelstekort. Ik probeer verschil te maken door anderen een podium te geven.”

Uit haar netwerk haalt ze de nodige inspiratie. “Ik ontmoet veel mooie mensen in het eigen ziekenhuis en daar buiten. Dit kunnen artsen en verpleegkundigen zijn, maar ook mensen die in een heel andere branche met werkplezier, innovatie of verandering bezig zjin. Meestal gaat het dan om een kop koffie drinken en bijpraten over wat ons bezig houdt. Dat geeft mij energie.”

Een nieuwe editie van Succesvol Besturen van Ziekenhuizen gaat op 27 mei weer van start.